23
November 2013- Universiti Malaysia Sabah (UMS), Pesta Konvokesyen, Tamu Gadang
kali ke-15 telah bermula sejak 21 November sehingga 25 November 2013. Pesta kali
ini mempunyai sedikit kelainan dari tahun-tahun yang sebelumnya. Hal ini
kerana, terdapat lebih dua ratus buah gerai jualan yang dibuka di padang kawad
UMS. Sebelum ini, Tamu Gadang akan diadakan di dataran Dewan Canselor tetapi
keadaan kawasan yang sempit telah menyebabkan pesta itu berpindah ke padang
kawad. Tempat ini lebih memberi keselesaan kepada para pengunjung. Selain itu,
keperluan untuk menjalankan aktiviti seperti konsert dan pertunjukkan lebih
sempurna di padang kawad.
Pesta-pesta seperti ini biasanya
banyak menimbulkan pelbagai isu jika pemerhati yang melihat keadaan semasa
dengan teliti. Misalnya, sikap pengawal keselamatan yang bertugas pada hari
yang penuh bersejarah ini. Sebagai pemerhati yang peka terhadap keadaan
sekeliling, sikap pengawal keselamatan telah memberikan sedikit persepsi buruk
dengan tindakannya. Jika kita mempunyai adab dan sopan yang baik kita perlu
tahu bagaimana cara untuk menegur kesalahan orang. Setiap orang ada melakukan
kesilapan dan kesilapan itu boleh diubah dengan teguran yang baik. Bukannya dengan
cara memaki hamun dengan kata-kata yang kesat.
Seorang pelajar telah melakukan
kesilapan dengan menunggang motosikal di
jalan sehala tanpa pengetahuannya. Hal ini kerana sesetengah jalan ditutup bagi
melancarkan perjalanan kenderaan untuk ke Pesta Konvokesyen. Kemudian, salah seorang
pengawal keselamatan datang dan memarahinya. Adakah ini cara yang betul untuk
menegur? Cuba kita fikir dan renungkan. Sejauh mana pengetahuan pengawal
keselamatan ini tentang etika menegur kesalahan yang dilakukan secara tidak
sengaja? Patutkah pelajar ini dimarahi dihadapan orang ramai terutama dihadapan
ibubapa yang hadir untuk majlis Konvokesyen? Pelbagai persoalan muncul dibenak
ini untuk mengubah tindakan pengawal itu. Siapa yang bertanggungjawab dalam hal
ini?
Masih terngiang-ngiang dikuping ini
kata-kata yang muncul dari mulut pengawal keselamatan itu. Pelajar itu telah
meminta maaf dengan salah yang tidak disengajakan itu tadi dengan penuh
kelembutan dan kesopanan. Tetapi, apa yang dijawab pengawal keselamatan itu sangat
memedihkan telinga yang mendengarnya. Katanya “inilah pelajar sudah salah baru
tahu untuk meminta maaf”. Bukankah perkataan maaf itu diucapkan bagi
menenangkan keadaan? Sikap pengawal itu boleh dikatakan sebagai kurang ajar. Bagaimana
pelajar-pelajar ingin menghormati mereka jika mereka sendiri tidak menghormati
maruah mereka sendiri.
Sikap ini harus diambil perhatian
semua orang bukan sahaja pengawal keselamatan. Pernah suatu ketika dahulu ada
pepatah mengatakan bahawa kesempurnaan yang seratus peratus itu wujud dalam
satu kata iaitu “attitude” . Oleh hal
yang demikian, fahami dahulu tentang apa itu sikap baru kita boleh menegur
orang. Adab dan sopan harus dijaga walau dimana kita berada dan dengan siapa
kita bercakap. Adab dan sopan tanggungjawab sendri. Sama-sama kita renung dan
fikirkan.
Pandangan
mata : Siti Aishah binti Aziz (BC12110150)
Mohamad Amirul Shahzwan bin Rosli
(BC12110074)
Sabar, bertenang bapa pengawal ya..
ReplyDelete