Tari adalah keindahan
ekspresi jiwa manusia yang diungkapkan dalam bentuk gerak tubuh badan manusia
yang diperhalusi melalui estetika atau keindahan. Susanne k Langet menyatakan
bahawa tari adalah gerak ekspresi manusia yang indah. Gerakan dapat dinikmati
melalui rasa ke dalam penghayatan ritma tertentu. Haukim pula menyatakan bahawa
tarian adalah ekspresi jiwa manusia yang diubah oleh imiginasi dan diberi
bentuk melalui media gerak sehingga menjadi bentuk gerak yang simbolis dan
sebagai ungkapan si pencipta ( Haukins:1990,2). Secara tidak langsung disini
Haukin memberikan penekanan bahawa tari ekspresi jiwa menjadi sesuatu yang
dilahirkan melalui media ungkap yang disamarkan. Disisi lain ditambahkan oleh
La Mery bahawa ekspresi yang berbentuk simbolis dalam mewujudkan yang lebih
tinggi harus diinternalisasikan.
Dalam perkembangan tersebut, tari disampaikan oleh
Soedargano bahawa tari merupakan ekspresi jiwa manusia yang diubah gerak ritmis
yang indah. M.Jazuli dalam (soeryodiningart:1987,12-34) dikemukakan bahawa
beliau boleh menekankan gerak tubuh yang berirama. Hal ini kerana terdapat bahawa tari adalah
gerak anggota tubuh yang selaras dengan bunyi muzik atau gemelan yang diaturkan
oleh irama yang sesuai dengan maksud tujuan tari (soeryodiningrat:1986,21). Tari
juga biasa dikatakan sebagai ungkapan ekspresi perasaan manusia yang diubah
oleh imiginasi dibentuk media gerak sehingga menjadi gerak simbolis sebagai
ungkapan koreografer. Sebagai bentuk latihan, tari digunakan untuk
menyumbangkan kepekaan gerak, rasa, irama seseorang. Oleh sebab itu, tari dapat
diperhalusi pekerti manusia yang mempelajarinya.
Seni tari dipercayai di dalam kehidupan manusia sebagai
salah satu alat komunikasi awal manusia dalam bahasa gerak dan bunyi yang
mereka tiru dari alam disekitar kehidupan mereka. Pergerakan dan bunyi-bunyi
semulajadi inilah yang melahirkan tarian-tarian awal yang berkaita rapat dengan
kuasa-kuasa mistik. Sejak tarian wujud dan menjadi salah satu daripada aspek
kebudayaan kita hanya dapat katakan bahawa gerak tari itu lahir serentak dengan
kelahiran atau kewujudan manusia dialam ini. Memandangkan tarian merupakan
salah satu alat komunikasi yang mana tidak memerlukan apa-apa peralatan untuk
melakukan tarian kecuali tubuh badan penari.
Pada ketika itu, muzik yang terhasil daripada hentakan kaki dan tepukan
tangan sahaja yang mengiringi para penari sejajar dengan keadaan tamadun awal
manusia.
Pada masa kini kebudayaan diertikan sebagai manifestasi
kehidupan setiap orang atau masyarakat. Ianya meliputi segala perubatan manusia
seperti dalam bidang kesenian seumpama tarian. Manakala tradisi pula difahami
sebagai pewarisan atau penerusan norma-norma, adat istiadat dan sebagainya dan
tradisi tersebut bukanlah sesuatu yang tidak boleh diubah, malah mengalami
perubahan akibat perubahan sosial yang berlaku kerana pengaruh dan perkembangan
teknologi dari luar, pertambahan penduduk, pengaruh-pengaruh universalisme dan
aspirasi-aspirasi masyarakat.
Menurut
MOHD GHOUSE NASURUDIN (1994:xiii) dalam bukunya yang bertajuk Tarian Melayu
menyatakan:’’......tarian satu bentuk universal perhubungan bukan lisan. Melaluinya
kita dapat menghayati ciri-ciri budaya sesuatu suku kaum seperti nilai, norma, emosi
dan tabiat semulajadi. Ia membentuk aspek integral dalam jalinan sosial dan
menyediakan fungsi keagamaan atau sekular atau kedua-duanya, bergantung pada
bentuk masyarakat itu.” Selain itu, beliau juga menyokong bahawa tarian pada
mulanya tidak memerlukan sebarang peralatan atau alat muzik, kecuali tubuh
badan manusia sahaja. Mereka mengadaptasi keadaan persekitaran ke dalam
struktur dan abjad tarian. Tarian juga di hasilkan berdasarkan kefungsiannya
dalam upacara keagamaan. Pada zaman moden ini, Mohd Ghouse Nasurudin
menyatakan, `Tarian menjadi bahagian integral dan berfungsi dalam masyarakat
manusia. Ia membentuk asas merasionalisasi fenomena semulajadi yang tidak dapat
diduga atau dimengerti.’
Kesimpulannya,
tarian merupakan salah satu upacara atau aktiviti penting yang terdapat dalam
golongan masyarakat di segenap dunia sabagai memperkenalkan budaya dan kaum
masing-masing. Oleh hal yang demikian, setiap kaum telah mempunyai jenis tarian
masing-masing untuk membezakan kaumnya dengan kaum lain. Perbezaan inilah yang
menentukan adat dan budaya dalam kehidupan setiap kaum di dunia.
Oleh : Mohamad Amirul Shahzwan Bin Rosli (BC 12110074)
No comments:
Post a Comment