Enjoy Song

Sunday 12 January 2014

Keunikan ‘UMS’
 
 10. Januari.2014- Universiti Malaysia Sabah merupakan sebuah universiti yang baru sahaja ditubuhkan dan terdapat di Malaysia. Universiti Malaysia Sabah (UMS) umumnya ditubuhkan secara rasminya pada 24. November. 1994. Ianya merupakan salah satu universiti awam yang ke-9 yang merupakan salah sebuah universiti yang tercantik di Asia Tenggara. UMS tercantik dengan pintu gerbangnya dan juga keindahan nilai estetika seperti permandangan sepanjang di dalam kawasan Ums dengan keindahan alam sekitar yang dikatakan seperti taman. Di samping itu juga, Ums juga mempunyai dua buah kampus cawangan iaitu di Wilayah Persekutuan Labuan dan di Sandakan. Selain itu, Ums juga turut terkenal dengan sebuah pembinaan masjid yang terbesar di mana ianya di bina di atas kaki bukit. Masjid UMS ini amat dikenali ramai kerana dengan adanya nilai keindahan dari segi seni pembuatannya dan seni ukiran yang amat unik dan menarik perhatian masyarakat sekeliling Kota Kinabalu,Sabah.
Pada mulanya, Kampus Tetap UMS mempunyai  sembilan buah sekolah , antaranya ialah (Sekolah Sains dan Teknologi, Sekolah Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat, Sekolah Sains Makanan dan Pemakanan, Sekolah Perhutanan Tropika Antarabangsa, Sekolah Perniagaan dan Ekonomi, Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial, Sekolah Sains Sosial, Sekolah Psikologi dan Kerja Sosial dan Sekolah Pengajian Seni) dan sebuah Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa (PPIB). Pada tahun 2003, jumlah sekolah meningkat kepada 10 buah dengan penubuhan Sekolah Perubatan. Kampus Perubatan Desa yang terletak di Sikuati, Kudat menempatkan para pelajar Sekolah Perubatan supaya menetap tetap disana.
Pada tahun 2006, Sekolah Pertanian Lestari pula telah ditubuhkan, menjadikan bilangan sekolah kini bertambah kepada 11 buah. Dijangka pada tahun 2010, Sekolah Pertanian Lestari akan berpindah ke Kampus Cawangan Sandakan (Kampus Pertanian) yang terletak di Sungai Batang, Sandakan dan sedang dalam pembinaan. Kedua-dua Sekolah Perubatan dan Sekolah Pertanian Lestari pada masa ini terletak di dalam bangunan Sekolah Sains dan Teknologi. Selain itu, Kampus Tetap UMS turut memuatkan 5 buah pusat kecemerlangan penyelidikan iaitu Institut Penyelidikan Biologi Tropika dan Pemuliharaan, Institut Penyelidikan Marin Borneo, Institut Penyelidikan Bioteknologi, Unit Penyelidikan Psikologi dan Kesihatan Sosial, dan Unit Penyelidikan Etnografi.Kampus Antarabangsa Labuan pula menempatkan dua buah sekolah, iaitu Sekolah Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan dan Sekolah Sains Informatik Labuan. Kampus ini mendapat gelaran 'Kampus Pantai' (The Beach Campus) kerana kedudukannya yang terletak berdekatan pantai dan laut.
Pada tahun 2010, UMS telah menubuhkan Pusat Asasi Sains yang dikenali sebagai Pusat Persediaan Sains dan Teknologi dan setakat ini merupakan ambilan ketiga oleh pusat tersebut. Ums juga menggunakan identiti yang berwibawa dan bertolenransi dengan mottonya “Bertekad Cemerlang”. Ums juga bertujuan untuk melahirkan graduasi yang berkerjaya dan cemerlang dalam mengorak langkah kehidupan. Bak kata perpatah ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’.

Nukilan: Siti Noor Ain binti Awang BC 12110155


No comments:

Post a Comment