Enjoy Song

Thursday 9 January 2014

Festival Filem 2013
Khamis, 28 November 2013 Sekolah Pengajian Seni, Universiti Malaysia Sabah- Umumnya Sekolah Pengajian Seni merupakan salah sebuah sekolah di mana jiwa dan minda bersatu. Sekolah Pengajian Seni juga merupakan sebuah pusat pengajian yang memberi tumpuan kepada pengajian Program Teknologi Seni Visual. Program ini menawarkan kuliah-kuliah pengajaran yang berasaskan latihan studio dan kerja makmal.
            Bilangan pelajar tahun 2 Program seni Visual pada sesi 2012 ialah seramai 60 orang. Dalam subjek teras sekolah Audio Video Digital 1 di bawah didikan Sir Fazmi amat memberi cabaran intelektual terhadap mereka. Pada tahun ini pelajar-pelajar seni visual di tugaskan membuat satu cerita pendek  selama 2 minit dengan bertemakan unsur-unsur jenaka, epik, moden ataupun berunsurkan sedih. Di samping itu, dengan membuat cereka pendek para pelajar Seni Visual juga dapat mempelajari dan menpelopori lebih banyak pengalaman di samping dapat memupuk semangat perpaduan bak kata pepatah ‘Bulat air kerana pembetung,bulat manusia kerana muafakat’.
            Para pelajar seni visual kini sibuk dengan tugasan masing-masing yang di lakukan secara berkumpulan. Setiap kumpulan mempunyai 20 orang ahli. Mereka juga telah di bahagikan tugasan masing-masing seperti bahagian pengarah,pembantu takbir, make-up, busana dan sebagainya. Mereka juga sekarang sibuk dengan shouting bagi menyiapkan cereka pendek sebagai tugasan terakhir mereka. Objektif membuat cereka pendek ini ialah untuk pemasaran kamera. Contohnya membuat iklan kamera seperti kamera Canon, Nikon, Samsung, Sony dan Kodat.
            Menurut seorang pelajar seni visual tersebut, dalam kerja berkumpulan mereka telah memilih pemasaran kamera jenis kodat. Kumpulan mereka juga turut memilih cereka pendek yang bertemakan epik pada tahun 1970-an. Kini setiap hari mereka sibuk dengan shouting di mana-mana sahaja. Antara tempat yang di pilih mereka untuk membuat rakaman ialah di Sekolah Pengajian Seni, Pantai Odex, deretan kedai-kedai di daerah Putatan, Alam Mesra dan juga rumah-rumah yang berdekatan dengan Putatan.
            Menurut maklumat yang di perolehi, mereka juga membingkiskan sebuah kisah dua orang sahabat karib yang berkawan sejak kecil hingga sekarang. Hubungan mereka ibaratkan menantang minyak yang penuh. Keakraban antara dua orang sahabat ini yang bernama Linda (seorang yang menghadapi penyakit kanser) dan Orkid (seorang yang buta akibat kemalangan). Persahabatan yang terjalin semakin akrab walaupan mereka masing-masing mempunyai ketidaksempurnaan tetapi mereka bagaikan air di cincang tidak akan putus. Mereka menghabiskan masa dengan berjalan-jalan sambil mengambil gambar untuk di buat kenangan sebagai persahabatan mereka. Selepas 10 tahun menghidapi kanser Linda telah meninggal dunia dan kini Linda dan Linda menghadiahkan matanya kepada sahabatnya Orkid. Selepas menjalani pembedahan tersebut Orkid dapat melihat kembali dan dapat melihat gambar-gambar yang di ambil oleh Linda yang hanya tinggal kenangan dalam memori.
            Pelajar seni visual berusaha bersungguh-sungguh dalam menyiapkan tugasan ini tidak kira penat lelah. Sikap mereka yang sentiasa bekerjasama dan bertolak ansur dalam melakukan kerja perlu di jadikan pedoman oleh semua golongan masyarakat.

Hasil pena: Siti Noor Ain Binti Awang
(Bc 12110155)

            

No comments:

Post a Comment