Enjoy Song

Sunday 12 January 2014

‘Kepelbagaian  DIALEK di UMS’
 




10.Januari.2014, Universiti Malaysia Sabah- Masyarakat di Sabah umumnya sebuah masyarakat yang mempunyai satu kelompok yang besar. Mereka juga mempunyai penggunaan dialek yang berbeza-beza mengikut kaum mereka masing-masing. Masyarakat yang tinggal di Sabah ini juga mempunyai pelbagai lapisan bangsa dan kaum. Walaupun mereka terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakattetapi mereka berjiwa kental dengan hidup secara bertolenransi dan bertolak ansur. Sebagai contohnya, mahasiswa dan mahasiswi Universiti Malaysia Sabah ini juga menggunakan pelbagai jenis dialek. Antaranya ialah, dialek Kelantan, Terengganu, Perlis, Perak, Negeri Sembilan, Sabahan dan Sarawak.
Di UMS ini kebanyakan mereka terdiri daripada golongan masyarakat yang tinggal di Sabah. Mereka sentiasa berkomunikasi dengan dialek Sabahan mereka dengan menggunakan kata akhiran “bha”. Dialek yang mereka gunakan berbeza dengan cara percakapan dengan masyarakat di Semenanjung. Masyarakat di Sabah ini juga mempunyai pelbagai jenis dialek percakapan. Misalnya, dialek masyarakat yang tinggal di Sempurna kebanyakannya menggunakan dialeg katalog Filipina. Cara mereka menyebut konotasi dan fonologinya ala-ala orang Filipina. Contohnya “Ma’al-ma’al kita’b” dan mereka menggunakan perkataan saya ditukarkan dengan “Ako”. Selain itu juga, masyarakat di Sabah juga mempunyai pelbagai dialek mengikut kaum mereka masing-masing seperti masyarakat Dusun (Isai Naranum; siapa namamu), Bajau, Bugis, Bidayuh, Dusun dan sebagainya.
Di samping itu juga, mahasiswa dan mahasiswi di Sabah juga terdapat juga golongan yang berasal daripada Sarawak. Mereka juga mempunyai pelbagai penggunaan dialek. Antaranya ialah masyarakat Melanau menggunakan perkataan ungkapan saya dengan ‘ako’. Bangsa Melanau ini juga menggunakan penggunaan bahasa tagalog. Ianya mempunyai perbezaan dengan masyarakat Iban yang menggunakan dialek penggunaan bahasa mereka yang tersendiri. Mereka menggunakan ungkapan saya dengan ‘aku’ tetapi cara sebutan fonologinya berbeza dengan masyarakat yang lain.
Selain itu juga, mahasiswa di UMS menggunakan dialek Kelate. Pelajar-pelajar di Ums ini juga majoritinya juga berasal daripada Kelantan Darul Naim. Mereka kebanyakannya menggunkan dialek kelatan mereka yang tersendiri. Seperti penggunaan saya, digantikan dengan kawe, ambo, demo. Dialek Kelantan dengan Terengganu tidak ada perbezaannya tetapi sebutannya yang mempunyai perbezaannya. Ini kerana masyarakat Terengganu kebanyakannya menggunakan percakapannya di akhirannya menggunakan ‘g’. contohnya ‘makang’ tetapi ianya berza dengan dialek Kelantan yang menggunakan akhirannya dengan digantikan dengan huruf ‘e’. Perkataan makan digantikan dialeknya dengan ‘make’.
Tuntasnya, mahasiswa dan mahasiswi di Ums dapat mempelajari pelbagai jenis penggunaan dialek dan dapat mengenali pelbagai kaum dan masyarakat. Penggunaan dialek ini juga merupakan pertuturan yang diamalkan sejak turun temurun lagi. Ianya juga bagaikan adat yang patut di patuhi dari generasi ke generasi yang lain. Bak kata perumpamaan ‘biar mati anak jangan mati adat’. Ianya juga dapat mengeratkan hubungan sesama kaum kerana bahasa merupakan lambang identiti sesebuah bangsa.

Hasil Nukilan: Siti Noor Ain binti Awang Bc 12110155



No comments:

Post a Comment