Enjoy Song

Thursday, 9 January 2014

Wau Tradisional Kebanggaan Rakyat



Perkataan “wau” berasal dari perkataan melayu Pattani (Thailand) memandangkan negeri seperti Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah menggunakan perkataan tersebut. Jika di sebelah pantai Barat dan selatan semenanjung seperti Selagor, Melaka, dan Johor. Ini dapat di buktikan melalui kisah catatan Tun Seri Lanang  yang menyatakan bahawa pada dahulunya Raja Ahmad sangat gemar bermain layang-layang bersama-sama dengan kerabat di raja dan tidak pula menyebutnya perkataan “wau”. Selain itu, kemunculan nama” wau” juga dikaitkan dengan salasilah bunyi yang terhasil daripada busur yang diikat pada wau tersebut. Apabila dinaikkan ke udara, daun ibus yang dipasang pada busur tersebut akan menghasilkan bunyi “wau’, “wau’, “wau’ secara berirama dan secara klasifikasinya mereka memanggilnya “wau bulan”. Permainan wau amat digemari oleh penduduk kampung pada ketika dahulu. Permainan ini dimainkan sejak lebih 500 tahun yang lalu. Wau masih digemari dan dimainkan di kawasan-kawasan seperti Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis.
Perkataan wau di percayai telah berasal dari huruf Arab kerana bentuk sayapnya yang menyerupai garis besar bahawa surat tertentu. Banyak lagenda dan cerita rakyat tempatan mengelilingi asal-usul yang berkaitan dengan wau bulan. Contohnya, kebanyakan  petani dahulu menggunakan wau bulan sebagai satu bentuk orang terbang yang berpakaian buruk untuk menghindari burung dari sawah padi mereka. Ada juga yang mengatakan sejarah wau bulan berasal  daripada perkataan Belanda “wauw” yang merujuk kepada burung pemangsa besar yang ditemui di Asia Tenggara. Peristiwa ini berlaku apabila Melaka jatuh ke tangan Belanda pada tahun 1641 dan di perkenalkan kepada pendudukan tempatan. Sejarah dan lagenda yang dikaitkan dengan wau ialah dari segi penggunaan warna yang mengunakan pelbagai jenis warna sebagai reka bentuk. Kedatangan permainan wau di Malaysia tidak dapat dipastikan kesahihan tarikh serta asal-usulnya. Walau bagaimanapun menurut sejarahwan Clive Hart, layang-layang di Malaysia berasal dari negara China. Ini kerana rekabentuk serta karektor mempunyai persamaan dengan layang-layang tradisional dari negara China. Layang-layang pada masa dahulu menggunakan daun kayu yang lebar. Kemungkinan evolusi layang-layang di Malaysia juga turut menyerap unsur-unsur kebudayaan dari negara China.
Permainan wau dikaitkan dengan mitos ‘Semangat menuai Padi’ yang berasal dari utara Semenanjung Malaysia iaitu di negeri Kelantan, Kedah, Terengganu, dan juga Perlis.  Diceritakan bahawa ada sepasang suami isteri di negeri tersebut yang bekerja sebagai petani di sebuah kaki bukit dengan menyara kehidupan mereka dengan  menanam padi huma. Ketika mereka sedang menanam padi, mereka terjumpa seorang bayi perempuan lalu dipeliharanya bayi tersebut sehinggalah  bayi itu menjelang dewasa. Oleh yang sedemikian,  kerana suaminya ingin mengucapkan syukur dan terlalu menyayangi anak gadisnya itu maka beliau selalu membawakan makanan ke tempat anak gadisnya bermain iaitu di baluh padi. Perbuatan suaminya itu telah menyebabkan sang isteri merasa sangat cemburu. Disebabkan perasaan cemburunya itu dia telah menyiksa anak gadisnya sehingga melarikan diri mengikut arah mata angin barat. Akibatnya, pada tahun itu juga padi yang telah dikerjakan tidak menjadi. Menurut Tok Nujum yang ditemui menyatakan bahawa anak gadis mereka sebenarnya adalah ‘Semangat Padi’ dan menasihatkan petani tersebut sebagai tanda meminta maaf mereka dikehendaki membuat sebuah lembaga yang menyerupai Wau Bulan dan diterbangkan menggunakan tali jerami.
Untuk menghasilkan sebuah wau yang cantik dan menarik, beberapa bahan utama perlu disediakan. Antaranya ialah seperti buluh (halus), benang, kertas (pelbagai jenis warna), gam dan pisau raut. Wau mempunyai empat bahagian utama iaitu kepala, sayap, pinggang dan ekor. Untuk menghasilkan satu wau yang menarik ianya bukan sesuatu yang senang. Pembuat wau mestilah mempunyai kemahiran, ketekunan dan kesabaran yang tinggi kerana ianya adalah merupakan kerja yang rumit terutama pada bahagian sayap dan tulang belakang. Buluh akan diraut dengan teliti dan halus bagi mendapatkan bentuk wau yang cantik. Bahagian sayap pula akan ditimbang dengan menggunakan jari atau mata pisau untuk mendapatkan keseimbangan di antara kiri dan kanan. Bahagian inilah yang akan menentukan keberhasilan sesebuah wau supaya ianya tidak berat sebelah. Semasa meraut, bilah-bilah buluh ini akan diliut-liutkan supaya sama lengkungnya di antara kiri dan kanan.  Seterusnya tulang belakang dan bahagian ekor pula akan diraut. Untuk bahagian ekor, buluh akan diraut lebih lembut berbanding dengan bahagian badan wau. Hal ini bertujuan mempengaruhi wau untuk menyesuaikan dengan keadaan angin ketika diterbangkan.
Wau Bulan kini bukan sahaja dimainkan tetapi dipertandingkan dan amat menitikberatkan nilai estetika seperti kecantikan rupa, kemerduan bunyi dan ketinggian serta keindahan naiknya. Ianya juga turut popular suatu ketika dahulu dan sering dimainkan di kawasan-kawasan pendalaman seperti kawasan pantai dan kawasan lapang seperti sawah padi. Wau bulan juga mempunyai nilai estetika dari segi pembuatan coraknya. Penggunaan coraknya yang begitu unik yang menggunakan olahan motif flora seperti cantuman batik. Masyarakat di Kelantan juga amat menekankan aspek kebudayaan seperti permaian wau bulan sehinggakan menjadi lambang identiti negeri Kelantan Darul Naim dengan adanya lagu “Dikir Wau Bulan” yang selalu dilagukan.
Lirik Lagu Wau Bulan (Wau Bule) – Lagu Dikir
ewa..ewa..ewa bule
ewa..bule teraju tigo 2x
ini male samo-samo…
samo-samo bersuko rio 2x
ewa..ewa..ewa bule
ewa..bule teraju tigo 2x
cahya bulan tempat perindu
pantainya indah kayangan jiwa
kota idaman senyum selalu
taman serendah sekebun bunga
ewa..ewa..ewa bule
ewa..bule teraju tigo 2x
ini male samo-samo…
samo-samo bersuko rio 2x
ewa..ewa..ewa bule
ewa..bule teraju tigo 2x
ini male samo-samo…
samo-samo bersuko rio 2x
ewa..ewa..ewa bule
ewa..bule teraju tigo 2x
ini male samo-samo…
samo-samo bersuko rio 2x
Credit : Lagu Tradisional Kelantan
Kini permainan tersebut telah mulai popular dan diminati oleh pelbagai kaum termasuklah mereka yang menetap di kawasan bandar. Bukan itu sahaja, ia telah diperkenalkan hingga ke peringkat antarabangsa seperti di Pasir Gudang Kite Festivals International Guests yang diadakan pada setiap tahun. Sambutan festival ini juga sangat memberi rangsangan terutamanya peserta dari luar negara. Wau bulan amat terkenal di luar negara tetapi ianya terkenal dengan gelaran laying-layang. Ianya terkenal di negara Jaipur (India) dan juga di Washington. Masyarakat yang tinggal di luar negara sentiasa mengamalkan permaian laying-layang dan juga ianya mempunyai musim yang tertentu untuk bermain layang-layang tersebut.
Selain itu juga, wau bulan merupakan salah satu produk yang mempunyai nilai kesenian yang unik berbanding dengan permainan-permainan tradisional yang lain. Wau bulan ini mempunyai nilai yang amat tinggi sehinggakan ianya turut digunakan sebagai lambang penerbangan Mas Airline. Jika kita memperhatikan secara tuntasnya, lambang yang digunakan ialah wau kucing. Di samping itu, wau bulan juga telah digunakan sebagai syiling dan juga wang kertas matawang Malaysia. Hal ini dapat menaikkan lagi identiti serta imej sesebuah bangsa dan negara ke arah dunia globalisasi yang kian membangun.







                                                                           Hasil Cebisan:” Suria Pagi”

No comments:

Post a Comment