Isu
pencerobohan di Lahad Datu telah menjadi isu yang semakin hangat diperkatakan
di seluruh negara. Pencerobohan yang berlaku ini amat membimbangkan segenap
masyarakat negara terutama penduduk di Sabah. Perkara ini boleh menjejaskan
ekonomi negeri yang banyak mendapat sambutan dari segi eko-pelancongan kerana
keindahan yang terdapat di negeri di
Bawah Bayu ini. Oleh itu, sebagai rakyat yang cinta akan negeri sendiri kita
perlu bertanggungjawab dalam mencari kebenaran dalam setiap yang berlaku. Kita
perlu merungkai dari mana datangnya masyarakat Suluk yang telah menceroboh
Lahad Datu dengan sewenang-wenangnya.
Menurut Encik Wan Sharuddin bin Wan
Hussin iaitu pensyarah dari Sekolah Sains Sosial (SSS) yang telah membuat kajian
berkenaan Komuniti Suluk dalam Konteks Operasi di Sabah telah menjawab setiap
pertanyaan yang bermain dibenaknya sebelum ini. Kajian yang beliau telah
jalankan tertumpu kepada penilaian yang dibuat melalui beberapa kajian soal
selidik. Kajiannya lebih merujuk kepada kaedah kutipan data, membincangkan
latar belakang suku Suluk di Sabah, meninjau reaksi suku Suluk selepas Tanduo
dan menyentuh isu-isu berhubung dengan suku Suluk di Sabah. Perkara pertama
yang dijalankan ialah berkenaan dengan kaedah kutipan data. Beliau telah
mengadakan temubual dengan beberapa orang responden dari Tawau, Kota Kinabalu
dan Lahad Datu. Sesi temubual ini telah dibuat melalui panggilan telefon dan ia
dikatakan penyampaian maklumat melalui sumber sekunder.
Suku Suluk atau Sulug merujuk kepada
mereka atau mempunyai keturunan yang berasal dari Selatan Filipina terutama di
Jolo, Tawi-Tawi, Maimbong, Parang dan pulau-pulau yang berhampiran dengannya.
Mereka kini berkemungkinan telah menjadi rakyat Malaysia atau memiliki dokumen IMM13
dan telah menetap di negara ini. Dalam Sabah Notive Ordinance 1954, suku Suluk
dikatakan sebagai sebahagian Bumiputera Sabah. Di Selatan Filipina, mereka ini
dikenali sebagai Taosug atau Orang Arus (Kiefer 1986). Tambah Kiefer lagi,
apabila seseorang menyatakan saya orang Taosug, ianya akan memberikan tiga
makna utama. Pertamanya ialah dia merupakan seorang yang berbahasa Taosug dan
mengamalkan bentuk adat tertentu yang berbeza dari suku islam yang lain. Makna
yang keduanya ialah dia adalah seorang yang mempuyai ketaatan kepada institusi
politik dan perundangan Kesultanan Taosug di Jolo. Makna yang ketiganya pula
ialah dia merupakan seorang islam.
Dari segi sejarah pula, Kesultanan
Sulu sangat berkait rapat dengan pantai timur Borneo. Perdagangan Sultan Sulu
dengan China dan Barat yang menguntungkan telah menyebabkan sebilangan Datu dan
kerabat Sultan bersama pengikut mereka telah mengharungi Laut Sulu dan Laut
Sulawesi untuk memulakan penghidupan baru di kawasan pantai-pantai di Selatan
Kepulauan Filipina, Utara Kepulauan Sulawesi dan di pantai Timur Pulau Borneo.
Pantai Timur Borneo memang terkenal dalam menghasilkan sarang burung, kapur
barus, rotan, tripang, mutiara yang sememangnya mendapat permintaan yang besar
di benua China. Pantai Timur Borneo juga diperolehi oleh Sultan Sulu sebagai
ganjaran kerana membantu Sultan Brunei menghadapi pemberontakan daripada pihak
pemberontak. (M.Raduan M.Arif,t;t ).
Menurut hasil kajian Encik
Sharuddin, kebanyakan suku Suluk di Sabah tingaal di sekitar Kampung Air (Wan
Shawaluddin & Ramli). Hal ini tidak dapat dielakkan memandangkan suku Suluk
dikaitkan dengan aktiviti maritim terutamanya perikanan. Suku Suluk merupakan
antara 72 yang disenaraikan oleh Museum Sabah pada tahun 2010. Berdasarkan
sumber Jabatan Perangkaan, jumlah suku Suluk di Sabah keseluruhannya seramai
79205 orang pada tahun 2010. Daerah Sandakan merupakan daerah terbesar yang
memiliki suku Suluk dengan jumlah sebanyak 22 290 orang diikuti oleh daerah
Kota Kinabalu seramai 11 412 orang dan Lahad Datu sebanyak 10 709 orang (
Jabatan Perangkaan, 2010).
Melalui kajian yang dijalankan juga,
pelbagai reaksi dari masyarakat terhadap
peristiwa yang berlaku di Tanduo telah dirakam oleh Encik Sharuddin. Menurut
temubualnya bersama seorang peniaga yang ditemui di Kota Kinabalu iaitu Puan
Dayang Khatijah, peristiwa itu tidak bagus untuk perniagaannya dan ianya telah
menjejaskan hasil rezeki peniaga tempatan. Selain itu, menurut salah seorang
bekas anggota polis iaitu Rasul (bukan nama sebenar). Beliau melahirkan rasa
marah terhadap penceroboh yang cuba memasuki dan menceroboh negara ini.
Disebabkan perkara yang telah
berlaku di Tanduo, pelbagai isu telah dikaitkan dengan masyarakat Suluk di
Sabah. Mereka telah cuba untuk menekankan perbezaan Suluk Malaysia berbanding
Taosug di Filipina. Hal ini juga dapat dilihat melalui isu tentang kesetiaan
suku Suluk di Malaysia terhadap negara dan mengelakkan tindakan tidak adil ke
atas kakitangan kerajaan yang berketurunan Suluk. Encik Sharuddin telah
menyifatkan bahawa insiden yang berlaku pada bulan Februari dan Mac yang lalu
telah meninggalkan impak yang sangat signifikan kepada suku Suluk di Sabah.
Ianya benar-benar menguji kesetiaan kaum Suluk terhadap negara yang tercinta.
Dendam Taosug akan terus membara bagi meneruskan tuntutan terhadap Sabah. Oleh
itu, usaha perlu dibuat oleh pihak kerajaan bagi menggembleng kembali tenaga
bagi memupuk semangat cintakan negara dalam kalangan suku Suluk di Sabah dan
sanggup berkorban demi negara untuk mempertahankannya dari pihak musuh di
luar.
Antara wira-wira yang gugur semasa pertempuran |
SITI AISHAH BINTI AZIZ (BC12110150)
No comments:
Post a Comment