Enjoy Song

Tuesday 21 January 2014

Hidup Berasaskan Adat

Masyarakat Malaysia cintakan keamanan dan kesejahteraan. Sebarang tindakan yang boleh mencetuskan gejala tidak baik, adalah dilarang. Bagi orang Melayu, khasnya yang berbeza ideologi politik, perlu diingat mereka hidup berasaskan adat yang turut diamal sebahagian besar orang sebangsa. Orang Melayu, walau apa juga ideologi politik tetap mengendung adat. Jika menolak adat, mereka akan kehilangan jati diri kemelayuannya.

Ramai yang mengharapkan Melayu dapat disatukan melalui adat bertunjangkan kepada suasana politik semasa dan Islam seperti yang diakui bahawa agama dijunjung, adat dan warisan dikendung. Jika agama dan adat ini seiring untuk menyatupadukan Melayu, insya-Allah, orang Melayu akan berada dalam penyatuan walaupun pemikiran politiknya berbeza.

Dalam konteks penyatuan orang Melayu, khasnya setelah kegagalan pelbagai percubaan, mereka yang terbabit perlu melihat peranan yang boleh dimainkan institusi adat yang bukan saja melindungi adat Melayu tetapi juga ke arah menyatupadukan bangsa. Satu pemikiran baru berhubung soal adat ini perlu diberi pertimbangan wajar berasaskan peranan yang boleh dimainkan untuk menyatupadukan bangsa.

Jika budaya boleh menyatupadukan bangsa, apatah lagi adat yang sudah menjadi darah daging orang Melayu. Dalam budaya, tidak ada tarian Melayu untuk UMNO atau PAS semata-mata, begitu juga tidak ada adat Melayu hanya untuk UMNO atau PAS. Adat Melayu adalah untuk semua bangsa Melayu.

Oleh : Siti Aishah Aziz (BC 12110150)

No comments:

Post a Comment